Looking at the sky makes me want to cry coz do I ever try to fly high enough to reach You?

Monday, February 17, 2014

Official statement IKRAM mengenai golongan anti hadis

KENYATAAN MEDIA MENYANGGAH PANDANGAN DR KASSIM AHMAD DAN PENGANJURAN SEMINAR PEMIKIRAN DR KASSIM AHMAD

Sekretariat Ulama IKRAM melahirkan rasa kekesalan berhubung dengan  pandangan Dr. Kassim Ahmad yang dipaparkan dalam blog beliau (kassimahmad.blogspot.com) bertajuk “Dua Jenis Islam” bertarikh 17 Jan 2014 yang turut disiarkan dalam ruangan rencana portal the Malaysian Insider pada 17 Jan 2014.

Dr. Kassim dengan terang-terang mengatakan bahawa amalan berselawat dan juga lafaz shahadah ke atas nabi Muhammad sebagai satu penyelewengan. Beliau turut menolak fungsi Hadis dalam menafsirkan al-Qur’an.

Sekretariat Ulama IKRAM berpendapat bahawa  kenyataan seperti ini  boleh menjurus ke arah  kekufuran yang nyata kerana:

Pertama: Anjuran berselawat ke atas Nabi Muhammad adalah perintah dari Allah yang terkandung dalam al-Qur’an (lihat surah al-Ahzab:56)

Kedua: Lafaz shahadah ke atas Nabi sebagai seorang Rasulullah adalah selari dengan ayat-ayat al-Qur’an yang jelas menegaskan kedudukan beliau sebagai seorang Rasul (lihat al-Imran:31, 144;). Allah sendiri yang memerintahkan agar ketaatan diberikan kepada beliau sebagai seorang Rasul (lihat  al-nisa: 59; al-Nur:54). Lafaz ini diucapkan semasa al-Qur’an masih diturunkan hingga kewafatan baginda. Ianya diteruskan oleh para sahabat dan menjadi ijma para ulama tanpa sebarang bantahan.

Ketiga: Al-Quran mesti difahami melalui kaedah Bahasa Arab yang tinggi nilainya seperti  yang ditafsir oleh para ulama mufassirin yang diakui kehebatan mereka (muktabar)  bukan melalui kefahaman individu yang tidak mempunyai kemahiran khusus.

Keempat: Adalah menjadi kesepakatan ulama bahawa Hadis adalah sumber hukum kedua selepas al-Qur’an berdasarkan nas-nas yang jelas dari al-Qur’an sendiri (lihat al-Hashr:7; al-Nisa: 59). Maka, menolak hadis bermakna ingkar kepada salah satu dari sumber asas yang yang membawa kepada kekufuran. (lihat Fatwa Kebangsaan dan Negeri-negeri di e-Fatwa.gov.my).

Sekretariat Ulama IKRAM juga turut kesal dengan penganjuran Seminar Pemikiran Kassim Ahmad: Suatu Penilaian yang dianjurkan oleh Sahabat Pena Pak Kassim di Yayasan Kepimpinan Perdana pada 15-16 Feb 2014. 

Kehadiran mantan Perdana Menteri dalam merasmikan seminar tersebut juga amat dikesali.

Justeru, Sekretariat Ulama IKRAM dengan ini:

i.  Mendesak Dr. Kassim segera bertaubat dan kembali kepangkal jalan.   

    ii. Meminta permohonan maaf dari pihak penganjur, perasmi dan pembentang-pembentang kertas kerja pada Seminar Pemikiran Kassim Ahmad: Suatu Penilaian kerana menguris perasaan umat Islam. 

iii. Menggesa JAKIM dan Jabatan Agama negeri-negeri mengguatkuasakan fatwa anti Hadis.

iv.  Menyeru kerajaan Pusat dan Negeri mengambil langkah-langkah tegas bagi membenteras aktiviti kumpulan ajaran sesat anti-hadis ini sepertimana tindakan diambil tehadap Syiah dan pengikutnya.v.  Meminta orang-ramai agar sentiasa merujuk kepada ulama-ulama yang muktabar di dalam isu-isu  agama yang sering diputarbeliti oleh pihak-pihak yang tidak bertanggung-jawab.

Dr. Zulfakar bin Ramlee
Pengerusi
Sekretariat Ulama IKRAM
Pertubuhan Ikram Malaysia (IKRAM)
18/2/2014

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.