Looking at the sky makes me want to cry coz do I ever try to fly high enough to reach You?

Monday, August 6, 2012

Solat sambil dukung bayi: sah atau tidak

Saya bukan ustazah. Ini sekadar kajian saya. Saya sekadar seorang ibu ber-anak kecil, dan saya mahu solat :)

Links:

http://drmaza.com/home/?p=1753

http://muis.ismaweb.net/2010/05/solat-sambil-dukung-anak/

Nota: Ingin saya ingatkan diri saya dan anda semua; kalau kita sempitkan benda yang luas (tapi bukan pula meremehkan atau memudah-mudahkan), akan terjadi pula kesan yang buruk. Contoh, wujudnya ibu-ibu yang TIDAK SOLAT akibat beralasan terlalu susah kerana menjaga anak kecil yang bernajis, etc.

Zaman dulu TIDAK ADA "pampers stay dry" pun Rasulullah s.a.w sudah pernah solat sambil dukung anak kecil.
So apa alasan kita?

Dan, solat antara ibadah yang paling "core". Solat tiang agama. Sedang sakit dan perang pun kena solat. Sedang musafir pun kena solat. Di berikan rukhsah dan tatacara nya. Islam ni kan sesuai untuk semua - hatta juga ibu-ibu ber-anak kecil. Jadi kenapa, kenapa kita mesti berkeras untuk menyempitkan perkara yang luas?

*kerana jahil?

Maybe!

Disclaimer: lihat di atas sekali. Saya bukan ustazah/ahli agama! Untuk kepastian sila rujuk pada ahli nya dan minta lah petunjuk Allah!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.