Looking at the sky makes me want to cry coz do I ever try to fly high enough to reach You?

Saturday, October 27, 2012

The Natural Labor Management: Endorphine. Ubat/ Dadah Penahan Gesa dari Allah: Endorfin


 Assalamua'alikum,
 
Soalan:
Semasa bersalin, badan wanita mampu untuk merembeskan 'ubat penahan sakit'
200-500 kali lebih kuat daripada morfin (untuk melegakan gesa bersalin). Oleh itu, mengapakah sesetengah ibu yang sedang bersalin  tidak berasa terkesan dengan hormon ini?

 
Jawapan:
Tindak balas fisio-kimia (minda-badan) kepada perasaan takut menyekat wanita daripada merasai kesan Endorfin. 


Ketakutan, kemarahan, kegembiraan yang melampau, kebimbangan membuat badan kita merembeskan hormon adrenalin yang berlebihan. Ini adalah hormon 'fight or flight'. Persekitaran atau apa-apa unsur persekitaran yang membuatkan kita berasa tidak disayangi, dan tidak tertutup (intim) meletakkan minda dan badan dalam mode bersedia untuk 'berlawan' atau 'melarikan diri'. Sesungguhnya ini BUKAN kondisi yang bagus ketika melahirkan kerana konndisi yang optimal ialah keseimbangam antara hormon.

Apa yang berlaku kepada badan kita ketika bersalin apabila terlebih hormon adrenalin?
1. Anak mata membesar
2. Perubahan tekanan darah
3. Sphincters (otot bulat) semakin tertutup / otot sangat keras menegang
4. Pernafasan menjadi pesat
5. Ketakutan bertambah, gesa semakin terasa, emosi negatif semakin dalam

Solusi & Teknik:
Yang terbaik adalah untuk bertenang dan mengimbangkan emosi antara cemas dan berharap (kepada Tuhan). 

  
Dalam Islam, kita sering di galakkan untuk mengimbangkan emosi secara bertenang, dan dengan beringat bahawa segala-galanya adalah dari Allah dan menurut perancangan Allah, sekalipun apa yang berlaku adalah sesuatu yang di rasakan sebagai negatif.*

Nota Penulis:
* Ibrahim a.s apabila dia telah di humban ke dalam api. Hajar apabila dia telah ditinggalkan di padang pasir tandus. Ismail & Ibrahim, apabila mereka telah diarahkan untuk mengorbankan Ismail.


*

(ENGLISH VERSION)

Assalamua'laikum,

Question:
During childbirth, if the body is able to release a pain-relieving "drug" 200-500 times stronger than morphine, how come some mothers do not feel calmed or helped by the release of this hormone?

Answer:
The physio-chemical response (mind-body) to fear stops the mother from feeling the effect of Endorphine. Fear, anger, excitement, anxiety makes our body release (more) adrenaline. This is the fight or flight hormone. An environment or any element of the environment which makes us feel unloved, not supported, and not private (nitimate, secluded) puts our mind and body in fight or flight mode. This is NOT the optimal condition for a birthing woman to be in. The optimal condition is for her to be in a balanced state of mind, thus her hormones are also secreted in balanced porpotions.

What happens to our (birthing) body in fight or flight mode?
1. Eyes dilate
2. Blood pressure changes
3. Sphincters close/ muscles tense
4. Breathing becomes rapid
5. More fear, more pain, more tension.

Solution & Technique:
The best is to stay calm and balanced. Our emotions in Islam are kept in check when we realize that everything is from Allah, everything is according to HIS plan, even what seems the worst of tragedy.*

Writer's Note:
* Ibrahim a.s when he was thrown into the fire. Hajar when she was left in the barren desert. Ismail & Ibrahim, when they were instructed to sacrifice Ismail. Wow.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.