Looking at the sky makes me want to cry coz do I ever try to fly high enough to reach You?

Friday, May 6, 2011

Hak Anda Sebagai Pelanggan Doktor

Excerpt from Ust Zaharuddin's article: Doktor, Mekanik & Harga

pic googled


"Bayangkan, dalam kebanyakkan keadaan, orang ramai langsung tiada ‘kata' @ ‘have no say' untuk memilih ubat, semuanya di tentukan oleh doktor. Berbekalkan sangka baik kepada para doktor, semuanya redha dengan ubat yang dicadangkan oleh doktor, itu tiada isu"

My note:
1. You DO have A SAY. Anda berhak bertanya, tahu, diberitahu, mencari maklumat, memilih, menolak atau menerima anjuran doktor kerana ia adalah TANGGUNGJAWAB anda, badan anda dan duit anda.

2. Anjuran saya di sini pula BUKAN agar BERSANGKA BURUK kepada doktor, TETAPI fahami lah jua bahawa para ahli kedoktoran juga adalah MANUSIA BIASA yang ada kelemahan dan kelebihan oleh itu mereka MAMPU MEMBUAT KESILAPAN. Lagi-lagi dengan mesin-mesin seperti mesin ultra-sound yang BUKAN DAPAT MEMBERI DATA YANG TEPAT 100%.

3. Kesimpulan nya di sini ialah, ilmu doktor terbatas, teknoloji buatan manusia terbatas, dan ya, ilmu kita juga terbatas. Oleh itu, cari dan dalami lah ilmu yang di panggil CHILDBIRTH CLASS bila sudah berkahwin dan hamil. Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.