Looking at the sky makes me want to cry coz do I ever try to fly high enough to reach You?

Friday, July 9, 2010

The Medicalization of Child Birth: Adakah anda tahu?

Pic: babycenter.com

Perhatian kepada semua bakal doktor dan doktor2 yang sedia ada, selain kpd ibu2 dan bakal2 ibu bahkan juga ayah! Artikel ini untuk anda jika anda mahu menjimatkan duit serta kembali kepada amalan2 yang lebih alami

(Ayat-ayat di bawah di ambil dari sumber ini: pautan)

1.
The true horror comes in the fact that these views are being exported across the world.   As the U.S. is such a powerhouse of marketing, more impressionable regions are adapting to these customs, despite the overwhelming evidence that the U.S. approach to childbirth IS SERIOUSLY FLAWED!.

Nota: Di sini mereka menceritakan bagaimana kebiasaan/ amalan/ kepercayaan di Amerika (mengenai proses melahirkan) 'di export', 'di popular kan', di 'market' kan atau 'di tanam kan' ke negara-negara lain yang begitu terikut-ikut, mudah terpengaruh, naif ("impressionable"), WALAUPUN pada realiti nya, begitu banyak bukti menunjukkan pendekatan Amerika kepada proses kelahiran mengandungi kesalahan2 dan kesilapan yang SERIOUS!

2.
We as a country need to reach beyond our own boundaries to embrace an effective model of maternity care.  We, as women, mothers, and families, must educate ourselves as to the true process of labor and childbirth.

Nota: Di sini mereka menyatakan tindakan yang mereka akan lakukan. Jika mereka boleh mempunyai kesedaran begini, saya merasakan para muslimah juga patut SEDAR bahawa sebagai hamba2 Allah yang berdedikasi, mereka malahan lebih2 lagi patut MENUNTUT ILMU mengenai 'the true process of labor and childbirth' kerana menuntut ilmu itu fardhu dan satu bentuk ibadah kepada Allah, malah bukti dedikasi kita kepada kebenaran.

3.
We must regain our faith in our bodies' perfect ability to have a baby.  We must look at what the research is already telling us - that nature has it right!

Nota: Seorang doula pernah beritahu saya, "Yakini lah, bagaimana hati, limpa, perut, jantung, etc tahu tugas mereka masing2, begitu juga 'alam' (nature) telah program badan wanita untuk secara automatic tersedia untuk melahirkan". Ya, orang2 yang tidak kenal Allah seringkali mengagung-agungkan 'kuasa alam'. Bagaimana pula kita? Adakah kita yakini bahawa Allah Yang Maha Pengasih dengan ilmu-Nya yang super-super hebat dan luas telah menciptakan dan program badan wanita untuk melahirkan? Sayang sekali jika anda mendabik-dabik dada sebagai muslimah sejati tetapi tidak atau kurang berilmu! (Lagi2 dalam ilmu2 yang melibatkan wanita)


Kesimpulan saya: Di sini saya ingin menyeru kepada diri saya dan semua muslimah agar allocate masa, duit, perhatian serta dedikasi serta kecintaan kepada kebenaran (haq) kepada perkara-perkara seperti proses conception (persenyawaan), kehamilan, melahirkan, menyusu, kecantikan (luaran dan dalaman fizikal, ruhani-sudah pasti!), pendidikan anak-anak dan lain2. But most important of all, to realize that all this can't be achieved alone.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.