Looking at the sky makes me want to cry coz do I ever try to fly high enough to reach You?

Thursday, August 1, 2013

Lapan Fikrah Ikhwanul Muslimin

Repost. Link asal di sini

Ikhwan al-Muslimin telah mengetengahkan suatu fikrah Islam yang meletakkan al-Qur’an dan al-Sunnah sebagai manhaj tertinggi, kemudian ia dijelmakan sejajar dengan arus perdana kontemporer. Fikrah tersebut merangkumi:
 
1. Dakwah Salafiyyah
Iaitu tanggungjawab melaksanakan dakwah Islamiyyah dengan mengembalikan Islam kepada sumbernya yang suci iaitu Allah dan Rasul-Nya.

2. Tariqat Sunniyyah
Iaitu melaksanakan jalan-jalan sunnah Rasulullah s.a.w yang suci dalam semua hal, terutamanya dalam bidang aqidah dan ibadah, selama mereka mampu melakukannya.

3. Hakikat Sufiyyah
Iaitu memahami bahawa asas kebaikan adalah penyucian jiwa dan kesucian hati, istiqamah dalam beramal, menjauhi keduniaan, berukhuwwah dan berkasih sayang kerana Allah, bertemu dan berpisah kerana Allah, serta mengkoordinasi diri dengan kebaikan. Kerana dengan itulah, mereka berhasil menggapai ketenangan hakiki.

4. Hai`ah Siasiyyah
Iaitu menuntut agar dilakukan pengislahan terhadap hukum pemerintahan dalam sesebuah negeri. Manakala mengenai hubungan luar negeri, mereka menuntut agar pemerintah mengubah pandangannya terhadap masalah hubungan kaum muslimin dengan umat Islam lainnya. Mereka juga dididik dengan penuh `izzah bersama Islam.

5. Jama’ah Riyadhiyyah
Iaitu memerhatikan keadaan jasmani mereka. Mereka memahami bahawa mukmin yang kuat itu lebih baik dan dikasihi Allah s.w.t daripada mukmin yang lemah. Mereka mengetahui bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda: “Sesungguhnya badanmu mempunyai hak ke atas dirimu.” Mereka juga mengetahui bahawa semua taklifan Islam tidak akan dapat dilaksanakan dengan sempurna dan benar kecuali dengan jasmani yang kuat. Solat, puasa, zakat, dan haji memerlukan anggota badan yang mampu menahan lelah. Demikian juga halnya dengan berusaha dan berjuang fi sabilillah. Atas faktor inilah, mereka sangat mengambil kira kekuatan fizikal dan sentiasa menjalani latihan jasmani seperti tamrin, mukhayyam, dan kem-kem. 

6. Rabitah `Ilmiyyah Thaqafiyyah
Iaitu menekankan pemantapan keilmuan dan thaqafah dalam menambah kefahaman. Kerana Islam telah memerintahkan bahawa menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap muslim dan muslimah. Pada hakikatnya, kelompok-kelompok Ikhwan al-Muslimin merupakan sekolah-sekolah dan usrah-usrah yang berhasil menggali ilmu pengetahuan daripada hasil perbincangan dan perkongsian. Di samping itu, mereka juga berupaya membina kader-kader di dalam sebuah akademi pendidikan akal, jasmani, dan ruh.

7. Syirkah Iqtisadiyyah
Iaitu Islam memerhatikan aspek perolehan harta dan penggunaannya. Rasulullah s.a.w telah bersabda: “Harta yang mempunyai barakah adalah harta yang baik dan dipegang oleh seorang yang soleh.” Selanjutnya Baginda s.a.w bersabda: “Barangsiapa yang yang hidup sehingga ke petang bekerja dengan tangannya, maka dia akan berada did ala keampunan Allah s.w.t.”

8. Fikrah Ijtima`iyyah
Iaitu memerhatikan penyakit-penyakit yang melanda masyarakat Islam serta berusaha mencari jalan penyembuhan umat dari penyakit tersebut.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.